Dosť dlhý čas som vo VKV pretekoch nešiel kategóriu single. Pri Poľnom Dni 2019 sa ale veci vyvinuli tak, že som sa v singli ocitol opäť…
Náš spoločný VKV team OM4C sa rozhodol ísť Poľný Deň oddychovo a viacmenej padlo rozhodnutie, že ho vypúšťame. Ja som zase po čase zacítil potrebu si zasúťažiť, ako sa hovorí sám na seba a po svojom. Preto Liptáci zamierili na Liptov a ja na našu obľúbenú Čerťaž.
Jediným problémom sa ukazovalo, že všetko budem musieť zvládnuť sám, lebo môj dvorný parťák a otec v jednej osobe Cyro bude vtedy na dovolenke. Minule som však odbehol sám Prevádzkový aktív a problémy neboli, tak som vedel do čoho vlastne idem.
V sobotu na obed som teda s naplnenou dodávkou vyrazil smer Dobrá Niva-Senohrad-Čierťaž. Pri odbočke na miesto vysielania ma každoročne vždy fascinujú prekrásne lány obilia.
Hneď po príchode na kótu som sa najviac potešil vetru, ktorý veru poriadne pofukoval po celom kopci. Absolútne som tak nevnímal teplo a mohol som sa venovať stavaniu. Zaparkoval som tesne vedľa poľa s jačmeňom a hurá do stavby.
Opäť som staval už rokmi overenú zostavu 2x8el DK7ZB a šlo to tak fájn, že som sa ani nenazdal a 16 prvkov bolo vo vzduchu. Trošku mi dalo zabrať nastavenie severu na rotátore. Stále sa mi to akosi nepáčilo a asi šesť krát som to doťahoval úplne na presno.
O druhej som mal všetko postavené, premerané a mohol sa tak rozdal pár spojení aj našim Poľným Mládežníkom. Každoročne ma fascinujú české rádiokluby, ktoré v Poľnom Dni Mládeže urobím, ale počas Veľkého Poľného Dňa ich v závode nepočujem už ani jediný raz. Žeby netočili mojim smerom? Ktovie…
Po asi desiatich spojeniach s mládežníkmi som si trochen oddýchol, aby som bol na ostrý Poľný deň ready. Táto hodinka leňošenia mi padla po stavaní antén naozaj veľmi vhod.
Takto nejako to vyzeralo u mňa vo vnútri dodávky. Všetky zariadenia mám napájané z bateriek, IC-746, jeden starý logovací notebook s Atalantou Locatorom a druhý notebook kvôli četu a internetu.Začal závod. Niekoľko prvých hodín vždy necekvím, ale iba vyhľadávam. Štatisticky cekviť so 100W na začiatku býva kontraproduktívne. Mám to už rokmi overené. Každý totiž od začiatku iba cekví a nikto nikoho nehľadá.
Začalo to vynikajúco, hneď šieste a siedme spojenie dvaja 700km Taliani. Za prvú hodinku pozitívnych 34QSO a v podobnom tempe som pokračoval v pohode aj ďalej. Oveľa lepšie prichádzali stanice z juhu, po Nemcoch či OK1 ani chýru ani slychu. Zaujímavé je, že z tejto kóty robí stále nových a nových Talianov. Niektoré volačky už poznám a spojenie je rutinou, stále však pribúdajú ďalšie.
Po 19h som už všetkých cekvičov mal a tak som sa odhodlal na výzvu aj ja. Vynikajúco chodili Srbi, nechápal som odkiaľ sa vôbec berú. Medzi nimi sem tam Maďar a Rumun. Rumuni mi tu chodia krásne problém je, že z toho smeru mám neustále rušenie od HA6W. Spojenia tak robí iba v oknách, kedy HA6W počúvajú. Tieto spojenia robím s problémami ale dá sa. Pribudol však nový rušiak v podobe HA7NK, Čo je pre mňa novinkou. Inak mi po celom pásme vadili už iba OM3RBS, ktorí boli 4kHz hore aj dole od svojej frekvencie, ale to len keď som na nich natočil antény. Problémom ale je, že pokiaľ točím na DL/OK1 točím práve smerom na Sitno. Nič to, bojoval som ďalej.
Keďže logovací notebook je staršej výroby a nedrží na ňom už baterka, baterka s meničom šla takmer nepretržite. Pomaly ale iste baterky jedna po druhej odchádzali. O pol deviatej sa darí ODX závodu v podobe IK7LMX 863km, aj tohto Taliana som odtiaľto ešte nerobil, mám dojem, že ani nepočul. Paráda. V krátkom slede po ňom ďalší traja Taliani. Všetko nasvedčovalo, že to bude úspešný závod.
Stále výborne prichádzali Srbi, 90% skedov cez čet vychádzalo, ten kto na čete odpovedal, sa väčšinou dočkal spojenia. Boli aj takí, ktorí počas závodu neodpovedali ani raz. Nechápem napríklad takých LZ9W, bral som ich krásne, to 773km pre nich nie je zaujímavých? Nechápem na čo potom ten čet potom vôbec majú. Detto T7/I4GHG, tomu som písal minimálne 6 správ a nakoniec som to vzdal.
S ubúdajúcim svetlom pribúdali konečne aj OK1, stále však absentovali Nemci a nevylepšilo sa to ani v nedeľu. Tesne pred polnocou potešili dvaja 800km Bulhari. Po polnoci som začínal na S-metri pozorovať blížiacu sa búrku. Vysielal som pokiaľ sa dalo, ale keď boli blesky už blízko nemalo význam riskovať a koax išiel von z auta. Večer teda končím so skóre 175QSO a 57.000km. To bolo mierne nad mojim plánom. Spokojný som zaľahol a v tom prišla búrka. Silná, intenzívna, s poriadnym vetrom, celú dodávku mixovalo. Dúfam, že som kotviace kolíky zabil poriadne hlboko a že kotevné laná stožiar s anténami udržia. Budík na 7:00, búrka pokračuje a ja zaspávam.Ráno ma budí intenzívne slnko. Kúrnik, zaspal som. Kuknem na mobil – 6:58. Pokračujem hľadaním nových staníc a aby som pošetril baterky, logujem stanice iba na papier. Po čase pokračujem cekvením aj na smery, kde som predtým netočil a hneď prichádzajú šiesti Ukrajinci, medzi ktorými zavolal aj Z35U na pekných 729km. Priemer na Čerťaži sa vždy drží vysoko nad 300km/qso a inak tomu nebolo aj teraz. Skákalo to od 320 po 330. Takmer nulová aktivita bola z E7. Jediné spojenie s E72U bolo veľkým sklamaním, pritom tento smer mi chodí parádne, nuž čo škoda.
Čiernu Horu často na VKV nerobím, nik na čete mi neodpovedal, tak som napísal 4O6GAS a ten mi hneď odpovedal. Po výzve na dohodnutej frekvencii však volá 4O6ATU z úplne iného lokátoru, nevadí, potešil som sa a urobil aj jeho. Len tak zo srandy som dal ešte ďalšiu výzvu a napokon zavolal predsalen aj 4O6GAS. Dvoch ČiernoHorcov som nikdy predtým nerobil! Paráda.
Definitívne odchádza aj posledná baterka vyhradená pre nabíjanie notebooku. Ostávam bez četu a bez denníku. Ešte šťastie, že som si volačky písal aj na papier. Rozhodujem sa, či to zabaliť alebo pokračovať. Dal som si suchý obed a keďže som to mal rozohrané na svoj rekordný bodový zápis v Poľných Dňoch, rozhodol som sa pokračovať. Neustále som kombinoval baterky tak, aby menič utiahol aspoň rotátor. Keď som rotátorom netočil, vypol som ho a dobíjal v tom čase aspoň notebook pre čet. Vysielal som na baterky, ktoré už nemali ani 12V a menič s nimi odmietal spolupracovať. Výstupný výkon už z ďaleka nemal 100W, ale čo už. Robil som čo sa dalo. Niektorých som proste neurobil. Najviac ma hnevali OK1OPT, ktorých som s prestávkami volal asi pol hodinu. Napokon som ich ani neurobil, škoda, že netočili na východ, ale cekvili zásadne iba na západ, aspoň súdiac podľa staníc, ktoré robili. V poslednej minúte závodu robím SQ6AYD a Poľný deň končí. Moje skóre: 263QSO / 83.691km.
ZHRNUTIE:
Ako cieľ pre PD som si dal smelých 250 QSO. Vzhľadom ale na fakt, že som na všetko sám, veľmi som v to neveril. Nakoniec som dal o 13 spojení viac.
V logu nakoniec je: 61xOK, 46xOM, 26xHG, 24xYU, 17x9A, 14xI, 13xS5, 12xYO, 10xDL, 10xSP, 9xOE, 9xUR, 5xLZ, 2x4O, 1xE7, 1xZ3. Viac iste napovie mapka spojení.
S pocitom poctivo odmakaného závodu odchádzam. Toto bol zrejme môj posledný závod na baterky. Akumulátory starnú, doba ide dopredu, budem sa musieť popozerať po nejakej vhodnej centrále. Možno tak niekedy pokorím magických 100.000 bodov. Nebyť úbytku šťavy určite by som dal OM3WAN, OK1OPT, OK1MRI, DL4FNM, DF0YY, DR5M, SN3R, LZ9W či iných.Tak to bola moja malá One Man Show. Ďakujem všetkým za spojenia. Dopočutia niekedy nabudúce z mojej obľúbenej Čerťaže.
73 Števo OM7KW